VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
SKARABORG
SV

Modern e-handel med hållbarhetstänk

1. Hej! Berätta mer om ditt företag.

KOHDU är resultatet av en kreativ familj av skapare med en delad passion för etiskt mode och elektronisk musik. Företaget startade som en musikproduktions tjänst och digitalt skivbolag i 2014 med visionen att bli en plattform för musik, events och hållbart mode. Musikstudio och fashionstudio i ett. 

År 2018 blir hållbara kläder huvudfokus för företaget, samtidigt som vi fortfarande följer varumärkets ursprungliga vision.

2. Vad är det bästa med att driva eget företag?

Det är att kunna skapa något vackert från inget, se drömmar och idéer bli verklighet. Förutom själva skapandet så älskar jag det sociala, nätverka och träffa trevliga människor med liknande värderingar och intresse i mode och musik. 

3. Vad har varit utmanande?

Det har varit många utmaningar på vägen. Att ta fram kläderna tillsammans med designer och fabrik och få dem som man tänkt sig är en väldig lång process som kräver mycket tålamod.  Pandemin försenade processen och tvingade oss att tänka om beslut, samtidigt som både jag och min man blev långtidssjuka pga av covid-infektion. Det har varit en lång och krokig resa fram till lansering, men är nu supernöjd med resultatet och äntligen fått upp butiken online. 

4. Vad betyder hållbar utveckling för dig och hur arbetar ni med det?

Jag är en person som tar miljöfrågor på stort allvar och ett av våra mål är att verkligen göra skillnad i en miljöfarlig industri. Vi minskar vårt koldioxidavtryck genom att arbeta med mer hållbara och energieffektiva leverantörer. Till exempel så använder vår fabrik solenergi samt återvunnen energi för produktion och är OEKO-TEX®-certifierad. Ingen skadlig fossil har använts i produktionsprocessen och våra kläder är tillverkad av 100% ekologisk bomull eller modal / modal-bomullsblandning (modal är känt som ett mer miljövänligt tyg då vattenresurser används för att tillverka det används mycket mer sparsamt). Våra tvättrådsetiketter och vävda etiketter är tillverkade av återvunna PET-flaskor, som samlas på stränder i de utvecklingsländerna och sen pantas till återvinningsstationer. Våra hängetiketter är gjorda av bambuträd, den snabbast växande växten på jorden; inga bekämpningsmedel eller konstgjord bevattning behövs för att odla den.

Fraktlådorna är gjorda av återvunnen samt certifierad kartong och vi klimatkompenserar varje försändelse, vilket innebär att vi som varumärke betalar extra avgifter till logistik leverantörerna som i sin tur investerar i koldioxidneutrala transporter. Vi vill också undvika säsongsbetonad fast-fashion utan istället skapar tidlösa klädstilar som vi kan återanvända i många år, även om vi byter färgpaletter. 

5. Vad har Drivhuset betytt för dig?

Jag uppskattar att ni som jobbar på Drivhuset, alltid lyssnar på våra affärsideer med nyfikenhet, se på saker med öppet sinne, tipsar om olika lösningar, hjälper med nätverkande, motiverar oss att gå vidare och testa nya saker. 

Ni hjälpte mig med exempelvis brandingen i början, när företaget var fortfarande under utveckling. År 2016 hade jag mitt alldeles första möte med er och då studerade jag på högskolan. Allt startade från ett skivbolag och en fin men otydlig logga. Loggan i sig var väldigt kryptisk och hade ingen direkt koppling till företagets namn. Jag kommer ihåg att jag bollade med er ang just “brand recognition” och ni föreslog att göra företagets namn till en symbolisk logga, och det gjorde vi 2 år senare, och är väldig nöjda med det slutliga resultatet. Vi har nu en logga som ser häftig ut både lodrätt och vågrätt, multi-use symbol. 

Drivhuset organiserade olika event med framgångsrika talare , som inspirerade mig mycket och hjälpte utveckla mig som både person och entreprenör. Det är guld-värt och erfarenheter, vilka jag är oerhört tacksam för.     

6. Dina tre bästa tips till andra som vill starta företag inom din bransch?

Var beredd på minst två år av produktion och arbeta mycket med din varumärkesprofil före lansering. Börja smått och bygg på med fler produkter med tiden. Det är viktigt att veta vad ditt brand vill kommunicera och till vem, kunden köper oftas livsstilen som ditt brand kommunicerar och inte bara produkten. 

7. Vad har du på gång härnäst?

Jag är precis klar med min lookbook / produktkatalog så nu kan jag äntligen börja jaga distributörer och partners, komma igång med sälj. Sedan jobbar jag på lite handgjorda och upcycled accessoarer till butiken samt vår första marknadsföringskampanj till våren. Kohdu lanserings kollektion är perfekt för vår/sommar, så jag förbereder vår första satsning lagom till vårsolen som värmer lite extra, och folket är sugna på förnya garderoben med något både mer hållbart och snyggt.

Relaterade historier

Carolines Bi & Skafferi

I samhället Mölltorp strax utanför Karlsborg, hittar vi Carolines Bi & Skafferi, som drivs av...

Läs mer

Soul coachning hos Progress by Julia

Hej! Berätta mer om ditt företag. Jag driver Progress by Julia, där...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!