VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
SKARABORG
SV

Hur du skalar upp din startup: 7 strategier som leder till hållbar tillväxt

Att skala upp en framgångsrik startup är en av de svåraste utmaningarna som finns inom affärsvärlden. Det är dock långt från omöjligt att nå hållbar tillväxt och den här artikeln undersöker några av de mest populära strategierna.

Identifiera den bästa tidpunkten för att skala upp ditt företag

Okej, så din startup går bra, antingen när det gäller antalet användare, din marknadsandel eller hur mycket du tjänar. Det är dock svårt att veta hur och när man ska skala upp en startup. Uppskalning kräver en större investering av både tid och resurser. Om du driver din startup som ett sido-gig kan detta betyda att du måste sluta din anställning och gå all-in på ditt eget företag. Om du redan är i den här fasen så betyder uppskalning oftast att anställa medarbetare som ökar din marknadsföringsbudget, eller att investera mer kapital i produkten eller tjänsten.

Låt oss diskutera några tecken på att det kan vara dags att skala upp.

Ett etablerat och skickligt team

Om ditt team jobbar bra ihop och fortsätter att imponera på dig med  både deras kvalitet och arbetsmoral så kan det vara ett tecken på att du inte bara ska belöna dem, utan också skala upp verksamheten. Se till att anställa lite nya talanger som kompletterar ditt nuvarande team. Detta hindrar dina anställda från att överväldigas av arbetsvolymen och gör att de fortfarande kan leverera.

Att du konsekvent når dina milstenar

Se över hur väl du nått de mål du satt upp för din verksamhet. Om du ärligt kan säga att du har nått varje milsten så här långt så kan det vara dags att öka utmaningen och risken genom att sikta högre. Att sätta ett mer ambitiöst mål kan ta ditt företag till nästa nivå.

Stark finansiell position

Du behöver vara i en stark position finansiellt innan du tar steget och bygger en skalbar startup. Om ditt företag erbjuder en tjänst så ska du ha många nuvarande klienter och tydliga planer på att skaffa nya sådana.

Kapabel IT-infrastruktur

Om den tekniska delen av din startup har funkat smidigt, utan några problem så kan det vara tecken på att du är kapabel att hantera mer användare och mer trafik. Fundera på att göra några tester för att se om du enkelt kan hantera ökningar i trafik. Detta säkerställer att din infrastruktur är redo när du skalar upp din startup.

Välj din uppskalningsstrategi

Det finns inte ett enstaka sätt att skala upp din verksamhet. Det finns många olika strategier du kan välja från. Låt oss diskutera sju sådana.

1. Gå in i nästa finansieringsrunda

Om din startup följt den traditionella sekvensen av finansiering så här långt så kan det vara läge att försöka gå in i nästa fas. Förbered genom att skapa ett klart och tydligt pitchdeck och se till att ha ordning på dina bokslut och andra viktiga dokument. Du kan förvänta dig tuffa frågor från investerare som naturligtvis vill ha avkastning på sina investeringar. Säg dock inte bara till investerarna det de vill höra utan var ärlig kring dina framtidsplaner och möjligheter till nutida eller framtida lönsamhet, och när de kan förvänta sig att få avkastning på sin investering.

2. Investera i teknik

En annan populär strategi för att skala upp en startup är att investera mer pengar i tekniken och infrastrukturen som företaget använder. Genom att förbättra din nuvarande tekniksituation eller att gå över till en mer modern och skalbar it-infrastruktur kan du erbjuda bättre service till dina kunder. Om du skalar upp framgångsrikt så kan du förvänta dig mer användare och trafik och med detta kommer mer belastning på ditt nuvarande it-system. Att ha en robust och pålitlig infrastruktur på plats kommer hjälpa dig att behålla existerande kunder samtidigt som du attraherar nya.

3. Skaffa en ny marknadsstrategi

En av de mest effektiva strategierna när det gäller att skala upp en startup är att berätta för mer människor om den. Genom att skapa en fräsch, modig och träffsäker marknadskampanj kan du transformera ditt företag på väldigt kort tid. Tack vare sociala mediers virala natur kan en video drastiskt förändra din försäljning och antalet beställningar. Gör egen research kring vilken marknadsföringsstrategi som skulle passa bäst för ditt företag. Några populära valmöjligheter är:

  • att skapa värdefullt och engagerande content
  • guider och videobloggar
  • marknadsföring via mejl
  • betald marknadsföring
  • SEO
  • direkt marknadsföring

Överväg att konsultera en marknadsföringsspecialist eller byrå för att lära dig mer kring vilken strategi som skulle kunna passa ditt företag bäst.

4. Lansera en kompletterande produkt eller tjänst

För att underlätta ditt företags tillväxt kan du lansera en kompletterade produkt eller tjänst som expanderar ditt företags erbjudanden. Låt oss ta ett exempel. Säg att ditt företag har skapat ett verktyg som tar PDF-filer och skapar en dynamisk, interaktiv rapport baserat på innehållet. För att skala upp så bestämmer du dig för att investera mer i ditt företag och expandera det nuvarande verktyget till att kunna acceptera doc-filer. Detta låter självklart och enkelt men du kan vara säker på att ditt team kommer att springa på många utmaningar både i utvecklings- och testfasen, samt när det gäller support till kunderna. Alla dessa utmaningar som uppstår kommer normalt sett kosta dig tid, pengar eller både och. Denna investering innebär dock att ditt verktyg nu kommer att vara intresse för många potentiella framtida kunder.

5. Reflektera över nuvarande processer

En innovativ och kostnadseffektiv strategi du kan använda dig av för att skala upp är att reflektera över dina nuvarande affärsprocesser och identifiera vilka av dessa som är ineffektiva och får ditt företag att stagnera. När du försöker skala upp ditt föregtag snabbt är det frestande att leta efter externa resurser som till exempel nya anställda eller nya kunder för att öka företagets output.

Det är dock ofta möjligt att nå samma nivå av tillväxt genom att helt enkelt effektivisera ditt företags nuvarande processer. Det är inte ovanligt att ineffektiva processer kan kosta ett företag mellan 20 och 30 % extra utgifter varje år. Föreställ dig att du hade dessa pengar tillgängliga för att återinvestera i din startup och vilken tillväxt du då skulle få. 

6. Överväg att anställa chefer med erfarenhet

Som chef för din startup så är du givetvis kunnig på många olika områden det gäller affärer. Ingen är dock perfekt, och ibland är det bra att söka hjälp utifrån i form av erfarna och mer objektiva ledare. Detta kan vara väldigt gynnsamt för ditt företag.

Den chef du anställer kommer exempelvis ofta kunna hantera stressfulla situationer på ett lugnare sätt, eftersom denne inte på samma sätt är känslomässigt investerad i företaget. Faktumet att du är det kan få dig att ta sämre beslut. Att ha en erfaren person på en chefsposition i företaget, inte minst en med tidigare erfarenhet av uppskalning av startups, kan transformera ditt företag till att blir mer organiserat och robust. Detta är också viktigt när det gäller att få dina duktigaste medarbetare att stanna kvar. Om din startup är en kaotisk och stressfull miljö att arbeta i så kan dessa definitivt välja att lämna företaget. Det är dessutom kostsamt att behöva anställa ny personal.

7. Få företaget att fungera utan dig

Det slutgiltiga målet för alla startups är att bli ett framgångsrikt, hållbart företag med bra rykte för en lång tid framöver. Som ledare för ditt företag har du därför ansvar för att företaget kan fungera på ett smidigt sätt även i din frånvaro. Om du skulle sälja din starup och inte längre vara ansvarig för den dagliga ruljansen på företaget, skulle då företaget överleva? Om svaret är nej behöver du direkt sätta igång med att delegera dina olika roller och dess ansvar till andra personer i företaget. Detta kommer med största sannolikhet också innebära att behöva anställa nya personer för att kunna hantera den ökande arbetsbördan.

Denna övergång kan vara smärtsam, men kommer att göra ditt företag mer agilt och motståndskraftigt för marknadsförändringar. En annan fördel är givetvis att din arbetsbörda blir mindre. Om du delegerar en del av ditt arbete till specialiserad och dedikerad personal så kan du förvänta dig att arbetet blir gjort mer effektivt och med bättre kvalitet.

Utmaningar när du skalar upp ditt företag

Att driva eget företag är tufft. Det vet du redan. Tyvärr så att detta givetvis också fallet när du ska skala upp, det blir inte enklare eller mindre jobb att utföra. Det är en kritisk period för ditt företag och riskerna är betydligt större. Här är några vanliga utmaningar att se upp för när du skalar upp din startup:

Att hitta anställda med rätt kompetens

 Att attrahera och behålla kvalificerade anställda är alltid en utmaning. Du behöver ha ett kompetent och uthålligt team på plats innan du tar dig an några planer för expansion. Oavsett om det handlar om nya anställda, ökad kapacitet hos servrar eller ny utrustning, så behöver du se till att ditt team är fullt rustade för att möta de utmaningar som sker när du skalar upp ditt företag.

Att inte investera pengarna klokt

Nytillskott av kapital kan finansiera en framgångsrik expansion av företaget, men bara om du investerar dem på ett klokt sätt. Försök få så bra avkastning så möjligt av dina investeringar. Du kan försöka få råd från mentorer i ditt nätverk för att se om de har några hjälpfulla insikter kring just din situation. Det kan hända att det bästa sättet att spendera dina nyvunna pengar är mer uppenbart än vad du först tror.

Att inte anpassa affärsmodellen efter en förändrad marknad

Medan du startar upp ditt företag så måste du fortsätta att anpassa dig till förändringar på marknaden. Startups är kända för att vara minimalistiska, agila och för att svara snabbt på alla förändringar inom deras bransch. Detta måste även gälla ditt företag. Misslyckande med att anpassa efter företaget resulterar i förlorad inkomster stagnation och i slutändan företagets misslyckande. Ett känt exempel på detta är Netflix. De startade som ett DVD-uthyrningsföretag på samma sätt som exempelvis blockbuster, och skickade dvd:er via post till sina kunder. Dvd-uthyrningsmarknaden störtdök dock på grund av streamingtjänster och videotjänster online. När Netflix upptäckte den här trenden valde de att gå all in på streaming och blev efter ett tag den gigant som vi alla känner till idag.

Vad hände med blockbuster? Vid sin peak hade de runt 9 000 butiker i USA. De misslyckades med att anpassa sig till den förändrade marknaden och har sedan stadigt minskat under åren. Det finns nu bara en enda blockbusterbutik kvar i USA.

Att skala upp din startup är både utmanande, komplext och riskfyllt. Det finns dock många vägar att gå för att ta företaget till nästa nivå.

Relaterade historier

Vad är skillnaden på en startup och en scaleup?

Startups omdefinierar kundresan. Man kan varje dag läsa om en startup som...

Läs mer

Fördelar och nackdelar med marknadsföring via sociala medier

Marknadsföring via sociala medier innebär att man använder appar såsom Facebook, Twitter...

Läs mer

Skillnaden på marknadssegmentering utifrån beteende respektive psykografi.

Det finns några olika sätt att utföra marknadsegmentering på.  Man kan dela...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!