VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
SKARABORG
SV

Drivhuset Alumn Casper Svensson

Träffa Casper Svensson, en alumn från Högskolan i Skövdes User Experience Design
program. Casper träffade Drivhuset första gången 2019 med sin affärsidé inom modebranschen, han då kallade Dayfly. Idag jobbar Casper som UX Designer på Försäkringskassan i Karlskrona. Vid sidan av sitt nuvarande jobb utvecklar Casper något annat. Hans intresse för brädspel och kompetens inom UX lyfter han nu till att skapa sin första egna produkt. Casper använder sina kunskaper från Högskoletiden för att lägga upp sin egen process för utvecklandet. Just nu har han byggt en prototyp och är i testfas. Det innebär att han utforskar vad användaren tycker om spelet och hur användaren interagerar med spelet.

Varför gör du det här Casper?
’Det känns kul att kanske en dag få peka på något och säga att jag har gjort det där. Det
kommer från mig!’ Casper har länge haft en nyfikenhet i entreprenörskap då hans pappa varit egen företagare under många år. Han lyfter fram framför allt spänningen i att få leva som en entreprenör. ’Det är inte alltid samma från dag till dagen. Det känns mer spännande och man får bestämma själv över vad man lägger sin tid på. Känns oms att man blir mer engagerad då. Också kul att man har totalt ansvar för något. Sen tycker jag att min produkt är skitkul såklart.’

Hur tänker du framåt?
’Jag vill såklart först se nu i testfasen hur spelet kan anpassas för att väcka starka känslor av
underhållning hos användaren. Förhoppningsvis också sen lansera produkten. Lanseringsfasen känns lite läskig. Jag kan inte så ,mycket om marknadsföring eller hur man
gör för att få kunder att köpa sin produkt.’ Casper vill absolut testa att lansera spelet på en marknad och funderar mycket på olika strategier för hur det ska gå till. ’Kanske jag kan använda mig av crowdfunding, men är öppen för att publicera genom ett förlag, jag får se.’ Casper har redan fler idéer på spel och även uppföljningar på befintliga spelidén.

Vilka utmaningar finns?
’Man får inte fega ur, som jag gjorde med första idén!’ Casper testade sin första idé han startade med hos Drivhuset. Sin idé inom modebranschen som skulle heta Dayfly. ’Det blev inget med den idé, jag la ner det’, säger Casper. ’Kanske var ändå den idén startskottet och helt nödvändig att testa och jobba lite med för att han skulle lära sig om hur man ska göra och vart man ska hitta drivkraften att vilja fortsätta utveckla.Jag tror man måste våga ta steget, nätverka och prata om sin idé mycket. Jag kan själv tycka det är läskigt att blotta mig och framförallt utmaning i tankarna på att misslyckas och att alla ska se det. Det känns jobbigt’, säger Casper. En insikt Casper gjort är just att man måste ha med hjärtat i sin idé och inte fokusera så mycket på bara att tjäna pengar vilket han gjorde med sin första idé under studietiden. Nu utvecklar han något han brinner för, känner passion i och själv tycker är kul.

Casper vill gärna komma i kontakt med andra spelintresserade, låta sitt nätverk växa för att
få ännu mer input på tips och förslag på hur spelet kan utvecklas och kanske skapa fler spel.
Han har byggt en blogg där han visar från start till slut av byggandet av sitt spel. Följ hans
resa här: https://www.uxdevblog.com Om du tycker det här låter spännande, ta gärna kontakt med Casper, kanske kan ni stötta varandra och kanske kan du hjälpa honom med dina idéer.

Relaterade historier

Interview Entrepreneur Kim

From Student to Entrepreneur: An Interview with Kim How long have you...

Läs mer

Drivhuset Skaraborg Teamet

Här är två korta introduktioner av vårt teamet, Kajsa och Anna. Genom...

Läs mer

Drivhuset Interview Tilla

I den här intervjun får vi möjlighet att utforska den inspirerande resan...

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!